Mistä väärinymmärrykset syntyvät?

18.12.2016 15:37

Miksi väärinymmärryksiä syntyy, mikä ne aiheuttaa ja miten niitä voisi välttää?

Elämämme on jatkuvaa kommunikaatiota, suuntaan ja toiseen. Elämme jatkuvassa vuorovaikutuksessa ympäristöömme ja siinä toimiviin henkilöihin. Osallistumme vuorovaikutukseen, vaikka olisimme hiljaa paikallamme ja tuijottaisimme seinää. Sekin on vuorovaikutusta ja tulkittaisiin kuin mielenosoitukselliseksi kannanotoksi ja moukkamaiseksi käyttäytymiseksi. Jos puolestaan hymyilemme, nyökyttelemme ja olemme samaa mieltä, voidaan katsoa, että mielistelemme. Miten sitten oikeastaan pitäisi toimia, jotta välttyisi mahdollisilta väärinymmärryksiltä..?

Välillä vuorovaikutamme ympäristöömme kuin rikkinäinen puhelin. Emme saa viestiämme esille, vaikka kuinka yrittäisimme. Emme löydä oikeita sanoja, oikeita termejä tai emme löydä toiselle sopivaa viestinnänkanavaa ja viestintätaajuutta. Periaatteessahan tätä voisi katsoa niin työn, vapaa-ajan tai vaikkapa parisuhteen tiimoilta. Miksi emme välillä tule ymmärretyksi? Miksi viestini tuntuu kiitävän eri taajudella kuin missä vastaanottaja on?

Rakastan palvelumuotoilua - etenkin sen visuaalisia työkaluja. On helpotus, kun saa tuotua abstraktit ajatukset, tavoitteet, strategiat ja prosessit helposti esitettävään muotoon. Visuaalisuus tarjoaa mahdollisuuden esittää omat ajatukset niin, että toisetkin pääsevät omalle aaltopituudelle. Palvelumuotoilun visuaaliset työmenetelmät ovat kuin kommunikaation kultakimpaleita: yksinkertaisia, mutta niin loistavia! Visuaalisuus vie mennessään turhat luulot, olettamukset ja omasta näkökulmasta johtuvat väärinymmärryksetkin. 

Esimerkki: Kahvinkeitto. Yksinkertainen rutiinitoimenpide, periaatteessa kaikille tuttu -> Kokouksessa puhutaan juhlissa tapahtuvasta kahvinkeittämisestä. Joku huikkaa, että MINÄ hoidan. Porukka siihen, että "ok, Mirkku hoitaa". Tulee juhlapäivä. Kahvi porisee pannussa. Mirkku etsii termareita. Niitä ei löydy mistään! Tepa vieressä tietää, että Mirkunhan ne kahvihommat piti hoitaa - johon Mirkku ihmeissään, että "minähän lupasin ne kahvit KEITTÄÄ".

Juuri tällaisista pienistä asioistahan ne väärinymmärrykset syntyvät. Oletuksista. Luuloista. Ajatuksista (emme ole ajatuksenlukijoita). Väärinymmärrykset tuntuvat syntyvän siitä, ettemme tee itseämme ja omia ajatuksiamme tarpeeksi selväksi muille. Emme joko ymmärrä, kehtaa tai halua kertoa asioista tarkemmin. Yritämme vinkata muita mukaan mahdollisimman pitkälle, kunnes ei enää kehtaa, ettei toinen loukkaannu. Mutta hei! Hylätään tämä mielensäpahoittajien kulttuuri ja opitaan yhteistä ymmärtämistä. Opetellaan toisenlaisia tapoja - sellaisia, joilla me kaikki tulemme ymmärretyksi. Ja kuulluksi. Yhdessä ja tasapuolisesti.

Palvelumuotoilu.

Niin loistava ja ihana. Kuka ikinä onkaan keksinyt laittaa työmenetelmät jonoon, luoda sille joustavan ja innovatiivisen, mutta systeemisen kehittämisen prosessin, on nero. Palvelumuotoilu on tuon meidän väärinymmärryksenkin oikaisija. Ajatusten lukija parhaassa muodossa. 

Visuaaliset työmenetelmät mahdollistavat toisen ajatuksen lukemisen kuin vettä vaan. Niiden avulla omien ajatusten, toiveiden, unelmien, tarpeiden ja tavoitteiden esittäminen on helppoa. Enää ei tarvitse arvailla, päätellä ja yhdistellä asioita mielessään. Voi lukea, katsoa kuvia, kuunnella videoita. Saa selville, mitä toisella on mielessä. 

Visuaaliset työmenetelmät. Ne kukistavat väärinymmärrykset ja mielensäpahoitukset mennen tullen. 

Kirjoittaja sosionomi ja muutosmuotoilija Tarja Ahonen yhdistää muutosvalmennuksessa ja -muotoilussa sosiaali- ja terveysalan kokemuksen palvelukehittäjän oppeihin. Tuloksellista yritysvalmennusta sekä palveluja perheiden arjessa. Tarvitsetko sinä apua työyhteisön tai yrityksen kehittämisessä? Ota yhteyttä: muutoksenvoima@gmail.com, 040-5940114.