Palvelumuoilua sosiaali- ja terveyslalla

23.01.2017 10:53

 

Palvelumuotoilu on tullut sosiaali- ja terveysalan kehittämiseen. Loistava juttu! Kyseessä on aidosti innovatiivinen työmenetelmä, jonka avulla kehittämisestä tulee kokonaisvaltaista, mutta hallittua.

 

Tuotannon ja palvelun tarjoamisen kehittäminen samanaikaisesti ei ole helppoa. Etenkin näin erityisellä alalla on tuhansia pieniä liikkuvia osia ja toimintaa ympäri vuorokauden. Kenties alan erikoisuudesta johtuen kehittämisen menetelmien tehokkuus on harvoin näkynyt työntekijöiden työn kehittämisessä - ainakaan ruohonjuuritasolta katsottuna. 

 

Kehittämistä on oman kokemuksen mukaan yleensä käyty opettelemassa jossain päivä-pari, minkä jälkeen toimintaa olisi pitänyt muokata oppien mukaisesti. Koulutus on yleensä koskenut jotain tiettyä asiaa, esimerkiksi uudistettua asiakastietojärjestelmää tai muuta yksittäistä teemaa. Kokonaisvaltaisen kehittämisen oppiin ja koulutukseen en ole koskaan alallani törmännyt. Hassua on, ettei sitä ole edes osannut kaivata - kun ei ole tiennyt paremmasta!

 

Sosiaali- ja terveysalalla tehdään koko ajan pientä kehitystyötä. Joka puolella ja jatkuvasti. Omilla työpaikoillani kehittäminen on perustunut yhden tai useamman ihmisen osaamiseen asiasta. Mitään järkevää kehittämisen materiaalia ei ole ollut, vaan kaikki on tehty itse - mikä tietysti on paras ratkaisu, jos vaan joku osaa!

 

Palvelumuotoilulla on annettavanaan uskomaton määrä visuaalisia ja helppokäyttöisiä työmenetelmiä, joiden avulla kehittämisestä tulee hallittua, helppoa ja hyödyllistä!

 

Itse tutustuin palvelumuotoiluun sosionomiopintojeni harjoittelussa Lapsen ääni -hankkeen hallinnossa, jossa loistava palvelumuotoilija loihti upeita tuloksia muutaman tunnin työpajalla. Olin aivan myyty. En voinut käsittää, että oli olemassa sellaisia työmenetelmiä, joiden teho ja hyöty oli ennen näkemätön. Tein koosteen työpajasta ja olin aivan ihmeissäni ja sain ehkä parhaan idean: Lähden osaltani viemään tätä loistavaa menetelmää sosiaali- ja terveysalan työn ja toiminnan kehittämisen tueksi - heille, jotka tarvitsevat kokonaisvaltaista kehittämisen menetelmää työssään. Menetelmää, jossa samanaikaisesti kehitetään palvelun tuottamista, tarjoamista sekä asiakkaan kokemuksia palveluista. 

 

Olin tietysti lukenut, opiskellut ja toteuttanutkin asiakaslähtöistä hoitotyötä. Olin toiminut useammassa pilotissa ja kehittämisprojektissa. En vain ollut koskaan törmännyt näin maanläheiseen, yksinkertaiseen, mutta tehokkaaseen tapaan käyttää hyödyksi kaikkia niitä menetelmiä, joita nyt jo käytetään sosiaali- ja terveysalalla. Palvelumuotoilua voidaan toteuttaa palvelumuotoilijan ammatillisella otteella - tai vastaavasti itse toteuttaen. Jälki ei ehkä näytä ihan samalta eikä kaaviot ole kuin oppikirjasta, mutta minun mielestäni SO WHAT, jos se ajaa asiansa :)

 

OSTA KIRJA PALVELUMUOTOILU SOTESSA.

Kirjoittaja Tarja Ahonen on lähihoitaja ja sosionomi, jonka sydämen asiana on auttaa sosiaali- ja terveysalan organisaatioita ja yrityksiä kehittämään toimintaansa: luomaan työhyvinvointia, sujuvaa asiointia ja luoda loistavia asiakaskokemuksia. Tarja auttaa näppärästi etänä! Kysy lisää: muutoksenvoima@gmail.com