Verkon mahdollisuudet

25.04.2016 12:05

Kuulumme kaikki erilaisiin verkkoyhteisöihin ja ryhmiin - halusimme tai emme. Meidät on linkitetty koulun kautta Wilmaan, työn kautta erilaisiin sähköpostiryhmiin ja vapaa-ajallakin selaamme usein facebook -ryhmiemme uusimpia linkityksiä. Kulutamme valtavan osan ajasta verkkopalvelujen äärellä. Saammeko sieltä kuitenkaan sitä, mitä haluamme? Tavoitammeko niitä henkilöitä, joita pitäisi tai löysimmekö tiedon, jonka halusimme? Miten verkosta ja verkkopalveluista voisi tehdä entistäkin parempia; sellaisia, joista saisimme nopeasti, ketterästi ja helposti tiedon tai asian, jota haemme? 

Minua kiinnostaa suuresti verkon aivan uudenlaiset mahdollisuudet sekä verkkoekologia eli keskittyminen ihmisten toimintaan ja heidän tarpeisiinsa verkon avulla. Ihmiset tulee huomioida osana omaa ympäristöään, osana heidän omaa kulttuuriaan, tapojaan ja tottumuksiaan. Palvelujen tulee voida tavoittaa ihmiset erilaisista kohderyhmistä kuitenkin niin, että he kaikki voisivat saada positiivisen palvelukokemuksen sekä tunteen, että palvelu on tuottanut heille selkeästi haluttua lisäarvoa.

Liian usein palvelutuotannossa keskitytään palveluun tai tuotteeseen itseensä. Palvelu nostetaan ikäänkuin jalustalle ja sitä markkinoidaan kuin kuningasta konsanaan. Aikansa tällainen hypetys voikin toimia, mutta entäpä pitkäjänteisesti. Villi veikkaukseni tässä verkon hurjassa kehityksessä on, että ne palvelut, jotka kykenevät luomaan ehjää, kestävää ja asiakasta aidosti kunnioittavaa ekosysteemiä, tulevat pärjäämään. Ne yritykset, joiden ytimessä on asiakkaan vuorovaikutteinen ja yksilöllinen palvelu, tulevat kestämään aikaa. 

Hurjan verkkohypetyksenkin keskellä meidän on pidettävä päät kylminä. Toteuttaakseen yrityksen perusideaa ja visiota, on oleellista, että jokaisen uuden hypetyksen alkaessa edes hetken pohtii sitä, Palveleeko juuri kyseinen kanava, palvelu tai vaikka linkkipankki juuri meidän asiakkaitamme? Onko heille todellista hyötyä tästä?

Miksikö näin tulisi ajatella? No tietysti kustannustehokkuuden ja mission vuoksi. Jokainen ylimääräinen, hetken huumassakin tehty ratkaisu voi olla hauska ja herättää hilpeyttä hetken, mutta miltä se näyttää kokonaiskuvan kannalta? Hajottaako se brändiä vai tukee sitä? Viekö uusi ja hauska juttu yhtäkkiä suuren osan työajasta ihan vaan viedäkseen suuren osan työajasta?

Kevytkin verkkotoiminnan suunnittelu kannattaa aina. On tärkeää suunnitella omaa polkuaan verkossa ja pohtia kaikkia niitä mahdollisuuksia, joita verkko tulevaisuudessa antaa. Erityisesti sosiaali- ja terveysalan palveluissa tämä on erittäinkin oleellista, sillä on arvioitu, että jopa 70-80% palveluista tulee tavalla tai toisella linkitettyä, tarjottua tai tuotettua verkossa tai verkon avulla. Se on hurja määrä, joka sekä vie että antaa resursseja. Se voi luoda työpaikkoja, tuoda Suomeen mammonaa tai toisaalta olla suuri menekki. On vain meistä itsestämme kiinni, osaammeko hypätä kelkkaan tarpeeksi ajoissa, suurella intohimolla ja katsoa horisonttiin. Näemmekö kaikki ne mahdollisuudet, joita verkko meille antaa?

 

Kirjoittaja, sosionomi ja palvelukehittäjä Tarja Ahonen, tarjoaa verkkokonsultointia ja konseptimuotoilua yrityksen ja organisaation verkkotoiminnan tueksi. Ota yhteyttä: muutoksenvoimaa@gmail.com, 0405940114.